Afdrukken
Categorie: Uncategorised
Hits: 13

(Door Andy Damen)

Het is alweer een weekje geleden, maar bij deze alsnog met enige vertraging een verslagje /

sfeerimpressie van het NK rapid voor clubteams / KNDB-bekertoernooi.

Een ietwat vreemde omschrijving, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk wat voor een

toernooi het precies was. Qua formaat leek het heel erg op het KNDB-bekertoernooi van de

afgelopen jaren. Op KNDB-site stond het als NK Rapid voor clubteams aangekondigd (en op de KNDB-

kalender zijn er nog 3 zaterdagen ingepland voor het beker-toernooi).

Enfin, op een bloedhete zaterdag 20 juni werd ik door Gijs thuis opgehaald om in Urmond in de auto

van Janes te stappen en om tenslotte in Eindhoven Dick op te pikken -> “Die 4 von der Tankstelle”

waren compleet voor een dagje dammen in Utrecht. We waren daar 1 van de 30 aanwezige teams.

 

Ik weet niet precies welke manier van loting er gehanteerd werd, maar de eerste ronde werden we

gekoppeld aan Damlust Gouda 1. Sterren-viertal.

Ze kozen tegen ons voor een tactische opstelling: de ‘zwakste’ speler op bord 1. Nou, dat ‘zwak’ is

natuurlijk relatief aangezien het om Ben Provoost ging (rating 1435). Maar daarmee was het dus wel

de zwakste speler van Gouda, dat verder bestond uit 3 GMI’s: Sven Winkel (1444) en verder Martijn

van IJzendoorn (1526) en Erno Prosman (1523). Dus… -> ELO Gouda: 5928 tegen ELO Raes: 4449,

ratingverschil van 1479.

Ik speelde een passieve opening, moest de hele partij verdedigen. Gelukkig heeft Ben de partij later

nog ingevoerd. Bij dammen is het heel vaak ‘altijd nog wel ergens remise’. Zo ook hier. 47. 09-14 (de

meest logische zet) had volgens de computer een eenvoudige remise opgeleverd.

Gijs speelde een hele spannende partij tegen Erno, die kreeg een aanval op het bord, de gewenste

verdediging voor Gijs ging niet wegens een zetje, dus nam Gijs een 2 om 2 ruil die Erno een voorpost

op de 8 e rij opleverde (en die waarschijnlijk de partij besliste). Het is al even geleden: ik heb alle

partijen niet meer helemaal op mijn netvlies staan.

Bleven “Peppi en Kokkie” over. ;-) Janes speelde heel solide tegen Sven die kreeg maar geen

voordeel. Uiteindelijk offerde Janes een schijf voor een hele sterke voorpost. Sven dacht en dacht en

moest vervolgens wel akkoord gaan met het remise-aanbod van onze Janes! Vet-blauw!!! Eerste

remise van Janes tegen een GMI ooit. Helaas bleek hij hiermee wel zijn kruit verschoten te hebben

voor deze dag. Eindscore die dag: 1 uit 6 (maar dus wel een blauwe)!

Martijn schoof snel aan in de opening waardoor hij op een gegeven moment zelfs meer dan 18

minuten op de klok had, waar er begonnen werd met 15 minuten. Dick was niet onder de indruk.

Klaverblaadje neerzetten, hele centrum van Martijn eraf ruilen. En zo wist ook Dick een

probleemloze remise te noteren. Ook deze vet-blauw. Quote #1 van de dag van Dick: “Onnodig

puntverlies voor Raes!” ;-) ;-) ;-)

 

Ronde 2 tegen De Waarddammers: Dick liet zich met een listig maar overbekend trucje in de luren

leggen door Wim Kalis en Gijs verloor heel snel van oud-Raesspeler Shammie Kasnadi. Daarmee was

de kans op een punt wel verkeken. Janes had voorbereide opening op het bord maar liep in een zetje

(niet de laatste keer die dag). Job Arts speelde het daarna bijzonder zwak. Het werd nog een 4 om 2

eindspel en toen Janes dacht af te wikkelen naar een 3 om 1, bleek zijn dam gevangen te worden.

Zelf had ik probleemloze positie tegen Rik Verboon (1354) op het bord. Die ging de zaak forceren. In

een klassiek standje lette ik even niet op en kreeg 14-20 tegen. Achterlopen was verhinderd wegens

combinatie, 20-25 dreigde. Gelukkig had ik in 37-31 nog een redding (die ik pas op het allerlaatste

moment zag). 3 om 3 ruil was niet meer te voorkomen. Rik moet een schijf offeren om nog op dam te

komen. Ikzelf kon 2 dammen halen, nog een schijf winnen en daarmee de partij winnen. Had ik wel

11-06 (naar de rand) moeten doen en later 06-01. Ik speelde 11-07(???) en via een 1 om 2 ging de

schijf op 7 eraf. Weg 2 e dam, meteen remise. Wel eer gered met puntje.

 

Ronde 3 tegen het (piep)jonge team van Hoogeveen. Gijs hield Sytze Spijker op remise. Die had dit

jaar bijna het NK algemeen gehaald, werd pas in een barrage daarvoor uitgeschakeld. Ikzelf speelde

remise tegen de aspirantenkampioen van Nederland (Siebe Kortleven). Janes en Dick verloren. Dick

verraste Ronald Kreeft nog wel met een (heel dure) dam, maar nadat ook Ronald dam had werd de

overmacht te groot.

 

Ronde 4 tegen een team waar we kansen tegen moesten krijgen: DCH Hengelo.

Janes liep weer eens in een combinatie, Dick won (ben even kwijt hoe). Ikzelf stond wel beter en Gijs

moest ook gaan winnen, die speelde al 30 zetten met een schijf meer. Berend Plijter wist zich tegen

Gijs toch nog naar dam te werken en vervolgens ook nog remise te maken. Dat was tegenvaller want

Gijs moet wel ergens gewonnen gestaan hebben. Bij mij ging het net andersom: ik stond beter, maar

bij goed tegenspel zat overwinning er waarschijnlijk niet meer in. Tegenstander speelde het niet op

zijn best. Ik kwam in dammeneindspel schijfje voor. Dam met 4 tegen dam met 3. Belangrijker: ik had

de lange lijn, 3 schijven van tegenstander stonden achter deze lijn. Met veel beleid en geduld haalde

ik eerst 2 e en later 3 e dam. Ik zou gaan winnen door overmacht toen mijn tegenstander kleine

combinatie nam. Resultaat: 2 dammen tegenover elkaar op de lange lijn -> de ene in het ene hoekje

(46), de andere in ander hoekje (veld 5). Ik had echter al lang gezien dat mijn tegenstander als eerste

een zet mijn zijn dan moest gaat doen. ;-)

En zo prijkte er uiteindelijk een 5 – 3 eindstand op het scorebord. Hoera, hup Raes!

 

Ronde 5 tegen Haarlem -> ook hier kansen op punten.

Janes liep weer snel in zetje. Ik zat naast Dick, ik zag dat zijn tegenstander op een doorbraakje

speelde. Dick liep erin. Voorpost op veld 39. Echter geen enkel probleem! Gewoon 45-40 spelen

(dreiging 40-34 die schijf eraf te ruilen met schijfwinst). Dan was 39-43 verplicht geweest en was 42-

38 43*41 en 47*36 mogelijk geweest. Totaal gelijkwaardige 5 om 5. Dick deed echter GEEN 45-40

 

maar stak zijn hand uit, schudde de hand van zijn tegenstander en feliciteerde hem met de

overwinning.;-( Op die manier win je natuurlijk nooit wedstrijden… ;-( Beiden vluggerden stand na

47*36 nog even uit waarbij Dick zijn tegenstander compleet van het bord schoof en overtuigend

won. Ikzelf kreeg enorm tempi-voordeel en won voor de 2 e maal op rij. Gijs speelde een heel

spannende partij tegen Marcel Kosters. Die had een hele zware aanval, Gijs liep er aan de andere

kant gewoon doorheen. Helaas wist Marcel toch nog op dam te komen en kon hij nog net naar een 1

om 3 afwikkelen. Pijnlijke 3 – 5. Au.

 

6 e en laatste ronde: tegen het nog puntloze De Variant.

Dick had er weinig zin in, gaf voor de partij begon al aan tevreden te zijn met een punt en die kwam

er ook (ik geloof na 3 zetten gespeeld te hebben). Gijs won heel snel van Jaap de Jonge (nieuwe

aanwinst van De Variant). Janes kreeg tegen Danielle de Vos de ene vreemde / rare zet na de andere

om de oren. Het zou helemaal niet (moeten) kloppen wat zij allemaal deed. Resultaat in een 12 om

12 stond Janes reddeloos verloren. Enkele offers later had hij dat ook door. Aan mij om tegen

Franklin Denissen de zege binnen te halen. Die had 0 uit 5 op dat moment, ik droomde al van 3

overwinningen op een rij. Ook hier ging het anders: met heel veel moeite kon ik uiteindelijk nog net

remise maken. Teleurstellende 4 – 4.

Tijd voor quote #2 van Dick deze dag: “Waren we maar gaan zwemmen!” ;-) ;-) ;-) Kon niemand iets

tegen in brengen.

Plek 27 en terug naar huis. Op de terugweg nog een keer gaan happen bij Van Der Valk in Eindhoven,

daar waren we een maand tevoren ook al geweest na toernooi bij Heijmans Excelsior. Weer gekozen

voor het buffet. Daar kregen we onder het eten te horen dat was ons niet gelukt was, Bryan Brobby

wel lukte, die had er na 20 minuten al 2 tegen het netje liggen.

Onderstaande 2 foto’s van Dick genomen tijdens het buffet. Foto 1 hoe het er echt uitgezien heeft,

foto 2 hoe wij VOELDEN dat het eruit zag.

Wederom een fijne damdag gehad met mijn damvriendjes!!! ;-)

 

(De Bert en Ernie foto volgt nog)