
- Gegevens
- Geschreven door Administrator
- Categorie: Uncategorised
- Hits: 9
(Door Andy Damen)
Het is alweer een weekje geleden, maar bij deze alsnog met enige vertraging een verslagje /
sfeerimpressie van het NK rapid voor clubteams / KNDB-bekertoernooi.
Een ietwat vreemde omschrijving, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk wat voor een
toernooi het precies was. Qua formaat leek het heel erg op het KNDB-bekertoernooi van de
afgelopen jaren. Op KNDB-site stond het als NK Rapid voor clubteams aangekondigd (en op de KNDB-
kalender zijn er nog 3 zaterdagen ingepland voor het beker-toernooi).
Enfin, op een bloedhete zaterdag 20 juni werd ik door Gijs thuis opgehaald om in Urmond in de auto
van Janes te stappen en om tenslotte in Eindhoven Dick op te pikken -> “Die 4 von der Tankstelle”
waren compleet voor een dagje dammen in Utrecht. We waren daar 1 van de 30 aanwezige teams.
Ik weet niet precies welke manier van loting er gehanteerd werd, maar de eerste ronde werden we
gekoppeld aan Damlust Gouda 1. Sterren-viertal.
Ze kozen tegen ons voor een tactische opstelling: de ‘zwakste’ speler op bord 1. Nou, dat ‘zwak’ is
natuurlijk relatief aangezien het om Ben Provoost ging (rating 1435). Maar daarmee was het dus wel
de zwakste speler van Gouda, dat verder bestond uit 3 GMI’s: Sven Winkel (1444) en verder Martijn
van IJzendoorn (1526) en Erno Prosman (1523). Dus… -> ELO Gouda: 5928 tegen ELO Raes: 4449,
ratingverschil van 1479.
Ik speelde een passieve opening, moest de hele partij verdedigen. Gelukkig heeft Ben de partij later
nog ingevoerd. Bij dammen is het heel vaak ‘altijd nog wel ergens remise’. Zo ook hier. 47. 09-14 (de
meest logische zet) had volgens de computer een eenvoudige remise opgeleverd.
Gijs speelde een hele spannende partij tegen Erno, die kreeg een aanval op het bord, de gewenste
verdediging voor Gijs ging niet wegens een zetje, dus nam Gijs een 2 om 2 ruil die Erno een voorpost
op de 8 e rij opleverde (en die waarschijnlijk de partij besliste). Het is al even geleden: ik heb alle
partijen niet meer helemaal op mijn netvlies staan.
Bleven “Peppi en Kokkie” over. ;-) Janes speelde heel solide tegen Sven die kreeg maar geen
voordeel. Uiteindelijk offerde Janes een schijf voor een hele sterke voorpost. Sven dacht en dacht en
moest vervolgens wel akkoord gaan met het remise-aanbod van onze Janes! Vet-blauw!!! Eerste
remise van Janes tegen een GMI ooit. Helaas bleek hij hiermee wel zijn kruit verschoten te hebben
voor deze dag. Eindscore die dag: 1 uit 6 (maar dus wel een blauwe)!
Martijn schoof snel aan in de opening waardoor hij op een gegeven moment zelfs meer dan 18
minuten op de klok had, waar er begonnen werd met 15 minuten. Dick was niet onder de indruk.
Klaverblaadje neerzetten, hele centrum van Martijn eraf ruilen. En zo wist ook Dick een
probleemloze remise te noteren. Ook deze vet-blauw. Quote #1 van de dag van Dick: “Onnodig
puntverlies voor Raes!” ;-) ;-) ;-)
Ronde 2 tegen De Waarddammers: Dick liet zich met een listig maar overbekend trucje in de luren
leggen door Wim Kalis en Gijs verloor heel snel van oud-Raesspeler Shammie Kasnadi. Daarmee was
de kans op een punt wel verkeken. Janes had voorbereide opening op het bord maar liep in een zetje
(niet de laatste keer die dag). Job Arts speelde het daarna bijzonder zwak. Het werd nog een 4 om 2
eindspel en toen Janes dacht af te wikkelen naar een 3 om 1, bleek zijn dam gevangen te worden.
Zelf had ik probleemloze positie tegen Rik Verboon (1354) op het bord. Die ging de zaak forceren. In
een klassiek standje lette ik even niet op en kreeg 14-20 tegen. Achterlopen was verhinderd wegens
combinatie, 20-25 dreigde. Gelukkig had ik in 37-31 nog een redding (die ik pas op het allerlaatste
moment zag). 3 om 3 ruil was niet meer te voorkomen. Rik moet een schijf offeren om nog op dam te
komen. Ikzelf kon 2 dammen halen, nog een schijf winnen en daarmee de partij winnen. Had ik wel
11-06 (naar de rand) moeten doen en later 06-01. Ik speelde 11-07(???) en via een 1 om 2 ging de
schijf op 7 eraf. Weg 2 e dam, meteen remise. Wel eer gered met puntje.
Ronde 3 tegen het (piep)jonge team van Hoogeveen. Gijs hield Sytze Spijker op remise. Die had dit
jaar bijna het NK algemeen gehaald, werd pas in een barrage daarvoor uitgeschakeld. Ikzelf speelde
remise tegen de aspirantenkampioen van Nederland (Siebe Kortleven). Janes en Dick verloren. Dick
verraste Ronald Kreeft nog wel met een (heel dure) dam, maar nadat ook Ronald dam had werd de
overmacht te groot.
Ronde 4 tegen een team waar we kansen tegen moesten krijgen: DCH Hengelo.
Janes liep weer eens in een combinatie, Dick won (ben even kwijt hoe). Ikzelf stond wel beter en Gijs
moest ook gaan winnen, die speelde al 30 zetten met een schijf meer. Berend Plijter wist zich tegen
Gijs toch nog naar dam te werken en vervolgens ook nog remise te maken. Dat was tegenvaller want
Gijs moet wel ergens gewonnen gestaan hebben. Bij mij ging het net andersom: ik stond beter, maar
bij goed tegenspel zat overwinning er waarschijnlijk niet meer in. Tegenstander speelde het niet op
zijn best. Ik kwam in dammeneindspel schijfje voor. Dam met 4 tegen dam met 3. Belangrijker: ik had
de lange lijn, 3 schijven van tegenstander stonden achter deze lijn. Met veel beleid en geduld haalde
ik eerst 2 e en later 3 e dam. Ik zou gaan winnen door overmacht toen mijn tegenstander kleine
combinatie nam. Resultaat: 2 dammen tegenover elkaar op de lange lijn -> de ene in het ene hoekje
(46), de andere in ander hoekje (veld 5). Ik had echter al lang gezien dat mijn tegenstander als eerste
een zet mijn zijn dan moest gaat doen. ;-)
En zo prijkte er uiteindelijk een 5 – 3 eindstand op het scorebord. Hoera, hup Raes!
Ronde 5 tegen Haarlem -> ook hier kansen op punten.
Janes liep weer snel in zetje. Ik zat naast Dick, ik zag dat zijn tegenstander op een doorbraakje
speelde. Dick liep erin. Voorpost op veld 39. Echter geen enkel probleem! Gewoon 45-40 spelen
(dreiging 40-34 die schijf eraf te ruilen met schijfwinst). Dan was 39-43 verplicht geweest en was 42-
38 43*41 en 47*36 mogelijk geweest. Totaal gelijkwaardige 5 om 5. Dick deed echter GEEN 45-40
maar stak zijn hand uit, schudde de hand van zijn tegenstander en feliciteerde hem met de
overwinning.;-( Op die manier win je natuurlijk nooit wedstrijden… ;-( Beiden vluggerden stand na
47*36 nog even uit waarbij Dick zijn tegenstander compleet van het bord schoof en overtuigend
won. Ikzelf kreeg enorm tempi-voordeel en won voor de 2 e maal op rij. Gijs speelde een heel
spannende partij tegen Marcel Kosters. Die had een hele zware aanval, Gijs liep er aan de andere
kant gewoon doorheen. Helaas wist Marcel toch nog op dam te komen en kon hij nog net naar een 1
om 3 afwikkelen. Pijnlijke 3 – 5. Au.
6 e en laatste ronde: tegen het nog puntloze De Variant.
Dick had er weinig zin in, gaf voor de partij begon al aan tevreden te zijn met een punt en die kwam
er ook (ik geloof na 3 zetten gespeeld te hebben). Gijs won heel snel van Jaap de Jonge (nieuwe
aanwinst van De Variant). Janes kreeg tegen Danielle de Vos de ene vreemde / rare zet na de andere
om de oren. Het zou helemaal niet (moeten) kloppen wat zij allemaal deed. Resultaat in een 12 om
12 stond Janes reddeloos verloren. Enkele offers later had hij dat ook door. Aan mij om tegen
Franklin Denissen de zege binnen te halen. Die had 0 uit 5 op dat moment, ik droomde al van 3
overwinningen op een rij. Ook hier ging het anders: met heel veel moeite kon ik uiteindelijk nog net
remise maken. Teleurstellende 4 – 4.
Tijd voor quote #2 van Dick deze dag: “Waren we maar gaan zwemmen!” ;-) ;-) ;-) Kon niemand iets
tegen in brengen.
Plek 27 en terug naar huis. Op de terugweg nog een keer gaan happen bij Van Der Valk in Eindhoven,
daar waren we een maand tevoren ook al geweest na toernooi bij Heijmans Excelsior. Weer gekozen
voor het buffet. Daar kregen we onder het eten te horen dat was ons niet gelukt was, Bryan Brobby
wel lukte, die had er na 20 minuten al 2 tegen het netje liggen.
Onderstaande 2 foto’s van Dick genomen tijdens het buffet. Foto 1 hoe het er echt uitgezien heeft,
foto 2 hoe wij VOELDEN dat het eruit zag.
Wederom een fijne damdag gehad met mijn damvriendjes!!! ;-)
(De Bert en Ernie foto volgt nog)
- Gegevens
- Geschreven door Administrator
- Categorie: Uncategorised
- Hits: 171
Op zaterdag 16 mei nam Raes DC Maastricht met een viertal (Dick, Janes, Karel en Andy) deel aan het jubileum-toernooi ter ere van 100 jaar damvereniging Heijmans Excelsior te Rosmalen.
7 ronden, rapid-formaat. 17 teams. Een korte impressie.
Raes schoot uit de startblokken. De eerste ronde werd tegen DOG Uden 2 met liefst 8 – 0 gewonnen!
Eerste plek! (Die we daarna nooit meer gehaald hebben)…
Daarna tegen Dammend Tilburg. Janes zat tegen Theo van den Hoek. 2 seizoenen geleden tijdens de nationale competitie boekte Janes een belangrijke overwinning. Theo was belust op revanche. Maar ook deze keer wist Janes te winnen! Het was helaas niet genoeg. Karel speelde na een spannende wedstrijd remise. Andy had zich toen al lang en breed laten ‘beschwindelen’ door Tanja Marie Cnossen. Dick speelde (wederom) tegen Yuri Lagoda. Die had het (wederom) zwaar, waarschijnlijk was het in de klassiek-achtige eindstand zelfs nog remise, maar toen was de denktijd van Dick op. 3 – 5.
Ronde 3 tegen de jubilerende vereniging Heijmans Excelsior 1.
Helaas moest Karin van Lith even tussendoor weg, dus we kwamen gratis en voor niets 2 – 0 voor.
Vervolgens waren 2 blauwe remises (Janes tegen Mari Van Ballegooijen en Andy tegen Andrew Tjong A Ong) voldoende voor een wedstrijdpunt. 4 – 4.
Na de lunch ronde 4: Limburgse derby op Brabants grondgebied. Raes DC Maastricht – CEMA/De Vaste Zet.
Karel haalde een combinatie uit tegen Ronald. Hij moest met de eindslag een meerslag nemen (normaal fijn, in deze situatie niet). Ronald won een schijf en later de partij.
Andy en Martijn hadden toen al heel erg lang de punten gedeeld. Ewa en Dick waren bijzonder aardig voor elkaar. Janes wist voor heel veel schijven een dam te halen. Misschien had hij door de tijdnood van Aurelia het nog even moeten proberen. Ook hier remise. 3 – 5.
Ronde 5 tegen het eerste team van DOG Uden. Janes won weer(!), nu 8 uit 5. Andy stond de hele partij wel beter maar voldoende voor de winst was het niet. Karel speelde een alles of niets partij tegen Simon Rompa. Dan heb je de kans dat het soms ook niets wordt. Dick had de winnende ‘op de schoen’ zoals ze dat zo mooi zeggen. Alle Raes-spelers zagen de damafname en de overwinning vanaf de zijlijn. Dick zag het echter niet. Teleurstellende 4 – 4.
Ronde 6: Nog een Limburgs onderonsje: nu tegen Roermond.
Vreemde partij van Karel. In de opening won hij snel een schijf van Jacky Sijbers. Later stond er wel een dam voor Jacky op het bord. Ik denk: Karel geeft nu wel op. Maar Karel speelde door, Jacky laat zijn dam afnemen en Karel wint. Dick had al lang en breed gewonnen van Peter Hernaamt. 4 – 0, het kon niet meer misgaan… Wij rekenden ons al rijk. Bij Roermond dachten ze daar anders over. Eerst won Joop Verstappen tegen Janes. Andy speelde een hele vreemde partij tegen Jeroen Huskens. Die speelde echt hele sterke zetten. Ik leek er nog net een zwaarbevochten puntje uit te slepen op het einde: (gewoon) zo snel mogelijk doorlopen naar dam en IEN – IEN). Ik ging echter wat tempi verliezen door zinloze zetten in het achterveld. Iedereen in de speelzaal hoorde vervolgens 2 gigantische brullen van Jeroen toen hij met een klein zetje de winst binnenhaalde. 4 – 4. Au!
Door deze uitslag zat het dammen er voor ons op deze middag, want de 7e ronde werden we gekoppeld aan de Dummy. Hetgeen betekende dat wij automatisch met 5 – 3 (!???) wonnen.
7 uit 7 dus. Plek 10 in de eindstand. Zonder dat de laatste ronde meegeteld werd de volgende individuele scores. Karel en Andy 5 uit 6. Dick en Janes beiden 8 uit 6 (Dick eigenlijk dus 6 uit 5 door zijn bye in ronde 3).
Janes merkte derhalve heel fijntjes, zeer fier en zeker niet onterecht op dat hij de laatste tijd vaker topscorer van ons wordt (gebeurde ook tijdens PLDB-competitie) en daar konden wij niets tegen in brengen.
Wij eindigden wel boven Roermond (13e). Spannend bovenaan met 3 teams met 11 punten. CEMA/De Vaste Zet had van die 3 teams de minste bordpunten, maar wel de meeste weerstand en zo wonnen zij het toernooi!
Op de terugweg nog samen gegeten bij Van Der Valk in Eindhoven.
We zijn daar voor het buffet gegaan. Lekker en veel gegeten! Leuk bijgepraat.
Dag mooi afgesloten met voor iemand van ons nog 2 ijsjes als toetje en die persoon had ook al een ijsje (wel een heel kleintje) op in Rosmalen.
Teamgenootjes van Raes -> jullie waren weer geweldig!!!
- Gegevens
- Geschreven door Administrator
- Categorie: Uncategorised
- Hits: 386
Zaterdag 9 Mei werd de 4e ronde van het PLK gespeeld en het waren vooral Harry en Gijs die goede zaken deden door te winnen waardoor ze op gelijke hoogte kwamen met de 2 remiserende koplopers.
In de 4e ronde speelden de koplopers Peter en Tom remise waardoor de achtervolgers de kans kregen het gaatje dicht te rijden of kleiner te maken.
Harry slaagde hier het beste in door te winnen van Janes. Hij kwam hierdoor op gelijke hoogte met Peter. Dit was wel een domper voor Janes, die zoals we hem kennen, voor de winst ging. Janes verdwijnt nu uit het lijstje van de podiumkandidaten.
Gijs won van Dré Peeters, het duel was ruim op tijd voor gespeeld omdat de organisator in Friesland vertoeft vanwege een vakantie.
Achter de 4 koplopers is nu nog een chasing groepje van 3 personen met 5 punten, n.l. De gebroeders Maertzdorf en Dieter. Willy en Dieter deelden de punten waardoor geen van beiden een jump kon maken. André sprong juist naar deze groep toe omdat hij van zijn clubgenoot Frans won.
Marc won van Peter Swelsen en Leo won van Ton zodat zij weer iets omhoog klommen.
Tenslotte was er een remise tussen Dré V en Martin.
De 6e ronde vindt plaats op 6 juni en de 7e ronde op 27 juni. Wat er met de 5e ronde gebeurt is nog niet duidelijk. Alle spelers wordt verzocht de mailbox de komende week goed in de gaten te houden. 23 Mei is voor velen een onmogelijke datum.
- Gegevens
- Geschreven door Administrator
- Categorie: Uncategorised
- Hits: 253
Zaterdag 6 juni werd de 5e ronde van het PLK gespeeld en vergrootte Peter Schellekens zijn voorsprong tot 2 punten en het lijkt dat hij alleen nog maar theoretisch is in te halen.
In de 5e ronde speelden de koplope tegen de op 1 punt volgende Harry Velraeds, die in ronde 3 en 4 geschiterd had. Helaas voor Harry kwam hierop geen vervolg, al vrij snel won Peter en vergrootte hiermee zijn voorsprong.
De nummers 3 en 4 Tom Swelsen en Gijs Schoenmakers hadden in een voorwedstrijd al remise gespeeld. Beiden schoten hiermee niks op.
Ook vooraf won Frans Goossens verrassend van Mark Werrebrouck en Peter Swelsen van Ton Coenen.
Zaterdag was het Martin van Hout die binnen 1 uur won van de doorgaans veel taaier spelende Jo Hollands.
De gebroeders Maertzdorf speelden gelukkig tegen elkaar en het zal niemand verrassen dat ze remise tegen elkaar speelden nu ze toch gekomen waren ondanks de droeve familieomstandigheden.
Leo Nagels is zijn slechte start weer helemaal te boven gekomen. Met vaste hand won hij weer en dit keer van Herman Pijnenburg.
Ook Janes speelde goed tegen de dit seizoen sterk acterende Dré Peeters. Na een terugruil van Dré kon Janes met een hielslag een schijf winnen. Het eindspel speelde hij volgens het boekje uit.
Tenslotte had Dieter een onfortuinlijke middag. Op het moment dat de partij echt op beginnen stond dacht hij het sterke veld 24 onder controle te kunnen krijgen maar dit was verhinderd door een lichte combinatie waar Dré Verheggen gebruik van maakte. Onthutst gaf Dieter op.
De volgende ronde mag Gijs tegen Peter, alleen winst geeft hem een kans op titelprolongatie en dan nog is hij in de laatste ronde afhankelijk van de anderen. Tom, Harry en Gijs gaan wellicht onderling uitmaken wie naast Peter op het podium komen. Verliezen mogen ze dan niet want dan kan onze Janes zomaar langszij komen.
De volgende ronde is daags na onze interlandwedstrijd tegen Sprimont. De laatste ronde is zaterdag 4 juli. Gijs zal die dag starten in Heerhugowaard zodat hij zal moeten voorspelen, wellicht op dinsdag in Sweikhuizen.
- Gegevens
- Geschreven door Administrator
- Categorie: Uncategorised
- Hits: 646
Na de 3e ronde is Peter Schellekens , zonder puntverlies, de onbetwiste koploper. Harry Velraeds en Tom Swelsens volgen op 1 punt en nog 4 andere spelers volgen op 2 punten. Onder deze groep van 7 moet de nieuwe kampioen worden gezocht. De overige spelers kunnen natuurlijk wel nog een podium plek behalen.
Het titanengevecht tussen de 2 Schaesbergers eindigde in een zege voor Peter Schellekens op Wiel Maerzdorf. Hij moest hier diep voor gaan want in het eindspel was er toch nog een ontsnappingsmogelijkheid voor Wiel maar die vond hij pas na de wedstrijd.
Harry Velraeds werd de speler van de dag, hij won van André Maertzdorf na een hectische partij waar hij een eindspel bereikte met 2 schijven voorsprong en met een eindspelgrapje maakte hij de partij uit.
Harry is nu samen met Tom Swelsen 2e die de punten pakte uit de partij tegen Karel, die zich helaas door aankomende familiefeesten en vakanties te vaak verhinderd zal zijn en zich derhalve uit het toernooi terug getrokken heeft.
Onze Nederlandse B-kampioen Janes de Vries speelde een uitstekende partij tegen onze Gijs Schoenmakers. Hij speelde remise en Gijs, die ziek was, kon opgelucht weer vroeg naar huis om uit te zieken.
Bij de groep van 4 punters sloot verrassend Dré Peeters aan, die met een Coup Royal de hoofdklasser Marc Werrebrouck versloeg. Dré klopt nadrukkelijk aan de deur voor een basisplaats in het eerste team van de Vaste Zet.
Ook Dieter van Gorel sloot aan biij de groep 4 punters door Peter Swelsen te verslaan.Hij had deze partij aanvallend gespeeld en Peter bleef het juiste antwoord schuldig.
Bij de groep 3 punters sloot Frans Goossens aan die in een vooruit gespeelde wedstrijd Ton Coenen versloeg. Ook vooruit gespeeld werd de wedstrijd tussen Herman Pijnenburg en Jo Hollands. Toen Herman dacht met een combinatie de remise veilig gesteld te hebben bleek dat Jo iets dieper had doorgerekend want met een combinatie besliste hij de wedstrijd.
Dick Huitink en Martin van Hout speelden een alles of niets partij. Toen de zaak vast liep was het Dick die een schijf moest offeren maar het mocht niet baten , Martin won de partij.
Het duel tussen Leo Nagels en Dré Verheggen eindigde in een overwinning voor laatstgenoemde. Toen Leo na 34. 44-40 hoopte op 34. … 9-14 waarna een Coup Royal hem een wellicht winnende doorbraak zou opleveren werd hij verrast door een Coup Royal van Dré.
De volgende ronde is pas op zaterdag 9 Mei in Treebeek met op het affische Tom-Peter en Harry-Janes.. Vooruit spelen kan niet alleen bij Dios Eureka op vrijdag maar nu ook op dinsdag bij de Vaste Zet in hun nieuw clubhuis te Sweikhuizen. Een en ander zal wel af en toe moeten gebeuren nu dit kampioenschap tijdens de vakantieperiodes van Mei en Juni de beslissende rondes tegemoet gaat.